13 september 2015

Näsduksvikningar och ett tågkort

Hej alla fina bloggläsare!

I dag är det min tur att blogga (japp, igen! Ibland har en tur! J )

Jag började med att göra ett kort med den så kallade näsduksvikningen. Den ser ut så här uppvikt: 


Och så här ihopvikt: 



Kortet görs genom att vika ett 12x12-cardstock. Efter vikningen klippte jag till bitar av mönsterpapper för att täcka min cardstock. Det gick åt 5 papper! Ett extra papper för att jag ville täcka en del av baksidan som lyste väldigt vit när kortet var vikt. 

Jag chalkade kanterna och eftersom det gick ganska snabbt och geschwint bestämde jag mig för att göra ett till när det första var färdigt, ett som jag skulle bakgrundsstämpla på. (Jag tror jag nämnde sist att jag tycker att det är vansinnigt roligt att bakgrundsstämpla!) Men jag råkade få syn på den lilla ”hipp, hipp, hurraaaa”-stämpeln och var tvungen att stämpla den några gånger på det kortet.  

Jag har nöjt mig med att bara stämpla "grattis" inuti för att kunna skriva dit namn på en eventuell jubilar och en hälsning när det är dags att ge bort kortet. 


Runt kortet vek jag en bit cardstock och använde en magnet så att den går att öppna och stänga på ett smidigt sätt. Och på en utstansad oval stämplade jag "kan man fira, ska man fira", vilket jag tycker är ett underbart koncept!

Sen var det dags för andra kortet. Och då gick allt åt skogen :) Två hela cardstock fick kasseras och en viss frustration tittade fram innan det till sist blev bra. 

Så här ser det ut när det är vikt:



Och uppvikt:


Även här nöjde jag mig med att stämpla "tänker på dig" för att kunna lägga till namn och en hälsning senare. 

För att omslaget skulle gå att ta av gjorde jag gott om plats i det, för detta omslaget går inte att öppna:


Stämplarna jag använt är prickad swirl (som är en av mina nya favoriter), tegelvägg, slitna stjärnor, dubbel stjärna och prickad stjärna samt många streck. Här kommer två bilder till på kortet i lite andra vinklar.

 



Slutligen vill jag visa ett kort som jag gjort till min son. Han kom in i mitt scraprum, såg en tågdie som jag har och frågade om han kunde få den. Dien ville jag så klart ha kvar, men jag tänkte att jag kunde göra ett kort till honom med ett tåg på. Han fick själv välja papper och det blev en härligt gul färg, som jag också är väldigt förtjust i. 

För att det inte bara skulle vara ett tåg på kortet tog jag en av Gummiapans chipboardmoln som jag målade vit och sen stämplade på och embossade "kram". På med ett par blommor och ett band så var det färdigt. Det här är nog det närmaste clean and simple som jag kan komma, tror jag :) 




 Tack för titten, vi ses snart!

// DT-Eja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar