31 juli 2015

Stämpelförvaring

Eftersom jag dels älskar att se andras förvaringslösningar och dels flera gånger har fått frågor om min när jag varit på träffar, tänkte jag passa på att visa hur jag förvarar mina Gummiapan-stämplar.

Så här ser det ut när de står på sin plats i Billy-bokhyllan, mittenraden på bilden:

Lite närmare översiktsbild:

Jag använder DVD-fodral utan insats, som jag har köpt här. Om man bara köper en förpackning (50 fodral) så blir frakten väldigt hög, ungefär lika mycket som själva fodralen. Köper man däremot flera förpackningar blir det bara försumbart mycket högre frakt per förpackning, så kan man samfrakta med någon annan är det ju jättebra.

Så här ser det ut när stämplarna sitter i sitt fodral och det är uppslaget. Jag har stämplar på båda sidorna för att spara lite plats. Vill man bara stämpla på ena sidan funkar det bra med vanliga DVD-fodral med insats för skiva.

Innanför plasten på fodralets utsida stämplar jag upp de stämplar som finns inuti. Jag stämplar på motsatta sidan, så att man ser det uppstämplade och själva stämplarna samtidigt när man öppnar i stället för att ha tex framsidans stämplar på insidan av framsidan. Svårt att förklara, men det syns på bilderna hur jag har gjort. Jag tycker detta underlättar när man ska ta och sätta tillbaka stämplarna på rätt plats. Jag förminskar bilderna på några stämplar som får representera innehållet och syns på fodralets rygg, så går det ofta fortare att hitta det jag letar efter.
 
Här finns mallen till omslaget jag använder, ifall någon vill ha det. Jag använder Office 2007, vet inte om måtten kan ändra sig mellan olika versioner eller så.

När jag får hem nya DT-stämplar förvarar jag dem i ett separat fodral ett tag så de inte "försvinner" i mängden. När sen nästa omgång med nya stämplar kommer så flyttar den förra omgången in i den vanliga förvaringen. Jag stämplar alltid upp de nya trots att det bara rör sig om en tillfällig förvaring. Det går snabbt och jag får ofta idéer till kort under tiden.

Alla fodralen förvaras sen i Kassettlådor från IKEA, jag använder två DVD-lådor och två CD-lådor eftersom det ryms perfekt på ett hyllplan i bokhyllan. Annars föredrar jag DVD-lådorna.

Eftersom jag har många Gummiapanstämplar har jag många fodral, och jag delar upp stämplarna efter ganska specifika teman, i de flesta finns det lite plats kvar för nyheter.
Har man färre stämplar kan man ha bredare teman, det hade jag tidigare när samlingen var lite mindre...
Jag är inte petnoga med vilka fodral som hamnar i vilken låda, eftersom jag har bilderna på ryggarna så är det oftast jättelätt att hitta rätt ändå. Lite lös ordning har jag dock; låda 1 innehåller stämplar som passar lika bra till både scrap och kort, låda 2 mestadels såna också men även en del mer kortspecifika stämplar, som tex födelsedagsmotiv. Låda 3 och 4 innehåller textstämplar och säsongsbetonade såsom jul. påsk, sommar, halloween, student osv.

Så här kan det se ut under arbetets gång. Jag gillar verkligen DVD-fodalen som förvaring, det är smidigt att kunna ha flera stycken uppfällda medans man skapar, och går snabbt att stänga igen dem och stoppa tillbaka i lådorna när man är klar.


//Camilla

5 kommentarer:

  1. Tack för att du visar. Såå inspirerande och snyggt!

    SvaraRadera
  2. Tänkte använda ditt fina exempel på att förvara min stämplar. Men länken till var jag kan köpa dvdfodral utan insats funkar inte å jag lyckas inte googla upp nått heller. Var köpte du dina?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt, jag har inte sett din fråga förrän nu. Jag har uppdaterat med en ny länk, då den andra sidan inte var aktuell längre. //Camilla

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Har du ezmount på stämplarna?

    SvaraRadera